06-09-2016 Jeroen Schreurs

Diefstal op de werf. Een groot probleem?

In 2014 rapporteerde de Federale Politie 3.764 klachten over werfdiefstal. Dat aantal daalt al sinds 2011, toen er nog meer dan 5.000 klachten binnenliepen. Merken aannemers die dalende trend ook op? En wat doen ze om diefstallen te voorkomen?

De meeste aannemers merkten al dat het aantal diefstallen op hun werven de laatste jaren afnam. Diefstal heeft dan ook geen grote invloed op de omzetcijfers. Eén aannemer geeft een verlies aan van 2 tot 2,5 procent, maar de meeste ondervraagden blijven onder 0,5 procent. “Drie tot vijf jaar geleden was het erger”, vindt Christian Goedertier, directeur der werken bij CFE. Ook Gilbert Pierrard, zaakvoerder van Pierrard Toitures uit Sambreville, ziet een vermindering. “Dat komt vooral omdat we meer maatregelen nemen. We laten onze bouwmaterialen niet meer op de werf liggen, maar stockeren ze in ons atelier waar we gepast kunnen beveiligen. We laten ook niets slingeren op de werf, zelfs niet voor even. De meeste diefstallen gebeuren immers wanneer er verschillende bedrijven samen aan het werk zijn op een werf, niet na de werkuren.”

Ook Kris De Brabander van pleisterwerkbedrijf In’t Wit heeft in het verleden al wat diefstallen meegemaakt, zoals de verdwijning van twee plaastermachines en grote hoeveelheden klein gereedschap. “Enkele jaren geleden hadden dieven het vooral gemunt op koperen kabels. Sinds de koperprijs sterk gezakt is, gaat het meer om gereedschap, zoals ladders. We merken wel dat er vaker uit bestelwagens wordt gestolen. Vooral in Brussel is die tendens merkbaar. Daarom zien we er steeds beter op toe dat ons materiaal achter slot en grendel zit.”

 

“Mee naar huis”

De manieren waarop aannemers hun materiaal beveiligen, varieert sterk. Van werfdeuren en extra sloten op bestelwagens over mobiele alarmen tot nummering en registratie van de machines en regelmatige controle. “Sinds een paar jaar neemt al ons personeel het materiaal, zoals boor- en zaagmachines, mee naar huis”, zegt Bert Keppens van Keppens nv uit  Merchtem. “Alleen grote stukken blijven op de werf in een container die we dan nog eens barricaderen.” Bij Pierrard Toitures gaat ook alles terug mee in de bestelwagens. Daar wordt drie of vier keer per jaar een inventaris van gemaakt. Ook camerabewaking is in opgang, zeker op grote werven waar veel materiaal ligt.

 

“Politie mag doortastender zijn”

En is de politie een hulp in het vermijden van diefstal? “Het is toch duidelijk geen prioriteit”, zegt Goedertier. Iets waar Gilbert Pierrard mee instemt: “De agenten doen wel hun werk, nemen verklaringen op en houden ons op de hoogte. Maar het gebeurt zelden dat gestolen materiaal wordt teruggevonden.” Ook De Brabander voelt dat aangiftes over diefstal weinig effect hebben. “De politie mag wat doortastender zijn in het onderzoek na een diefstal. We geven veel kleine diefstallen al niet meer aan, je verliest er immers veel tijd mee en de kans dat de politie het gestolen materiaal terugvindt is zo goed als nihil.”

We merken dat dieven op voorhand vaak een kijkje komen nemen”, zegt Bert Keppens. “We hebben eens de nummerplaat van zulke ‘bezoekers’ genoteerd en er een agent op afgestuurd. De bestuurders zeiden dat ze verloren waren gereden. Onzin natuurlijk, maar je staat wel machteloos.”

 

Meer patrouilleren

Gilbert Pierrard ziet wel een oplossing: meer blauw op straat. “Laat administratieve taken uitvoeren door ander personeel en stuur meer agenten de weg op. Ik merk dat het aantal diefstallen daalt wanneer er stelstelmatig agenten patrouilleren. Met de nadruk op stelstelmatig, want éénmalige acties, zoals er nu helaas te veel zijn, hebben weinig effect.”


  Meer artikels: Aannemersperikelen
NIEUWSBRIEF

Wil je op de hoogte blijven van het reilen en zeilen in de bouwsector?

  INSCHRIJVEN