14-04-2017 Philippe Selke

Hedendaagse glasramen voor de kerk van Bousval

Tijdens de erfgoeddagen vonden veel liefhebbers van religieus erfgoed de weg naar Bousval in Waals-Brabant, waar tien nieuwe glasramen te bewonderen zijn in de Saint-Barthélemy kerk. De nieuwe glasramen zijn zowel modern op artistiek als op technisch gebied.

Nicole Verhaeghe de Naeyer heeft haar talent ten dienste gesteld van de kerk waar ze een warme band mee heeft. Hoewel de opdrachtgevers eerst de intentie hadden de creatie toe te vertrouwen aan een kunstenaar buiten het dorp, zijn het uiteindelijk haar werken geworden waardoor het licht invalt in het gebouw. In de ontwerpen van Verhaeghe de Naeyer zien we zowel de inspiratie van haar christelijke geloof als van Kandinsky. Wanneer we terugdenken aan de oude, versleten glasramen uit de 19e eeuw zonder artistieke waarde, is dit een echte wederopstanding voor de Saint-Barthélemy kerk.

De kunstenaar, die zichzelf in alle bescheidenheid omschrijft als 'colorist die niet kan tekenen' is zelf onder de indruk van het resultaat. "Het is echt ongelofelijk omdat mijn pastelschetsen klein waren en nu is het licht en groots geworden. De glasramen zijn ook even goed zichtbaar langs buiten als langs binnen, wat niet vanzelfsprekend is." Dit is ook een eerbetoon aan twee personen die dit mirakel hebben mogelijk gemaakt: haar tekenleraar Yvonne Cattier die haar heeft gestimuleerd om het project op te pakken, en Anatoly Stolnikoff, wiens technische adviezen toegelaten hebben om dit knappe resultaat te bereiken.

 

Nieuwe technologie

Anatoly Stolnikoff is een monumentaal kunstenaar. Na een eerste succesvolle samenwerking met Saint-Gobain Building Glass (een balustrade van 25 meter met glazen handen voor het Musée des Arts anciens van Namen) leverde hij nu een grote bijdrage aan het overbrengen van de kleine pastelschetsen naar glasramen die werden gerealiseerd met de meest recente technologie. Elk glasraam is uitgevoerd in één productiestap met een speciale printer die het email rechtstreeks op het glas aanbrengt zoals een inkjetprinter, voor het geheel wordt gebakken. Dit procédé verfijnen heeft veel tijd gevraagd. Maar met de nodige fijnregeling is het resultaat, dat aanvankelijk teleurstellend was, zeer bevredigend geworden. De samenwerking tussen Anatoly Stolnikoff en Ivo Smets, verantwoordelijke voor dit project bij Saint-Gobain Building Glass, was een verrijkende ervaring voor alle partijen.

 

Ecologische, duurzame glasramen

Deze nieuw toegepaste techniek laat een goede kleurenweergave toe zonder schadelijke stoffen te gebruiken. Lood is verdwenen omdat het volledige glasraam in één keer wordt gedrukt. In principe kan op deze manier een beeld op om het even welke beglazing worden aangebracht. In het geval van de kerk van Bousval gaat het niet alleen om dubbelglas maar ook om veiligheidsglas, om ongevallen bij breuk te voorkomen. Dit maakt bovendien herstellen eenvoudiger: het volstaat om de beschadigde beglazing te vervangen zonder aan het glasraam zelf te komen.

Het proces dat werd toegepast om deze ongeveer 50 vierkante meter aan glasramen uit te voeren, liet de kunstenaar een grote vrijheid. Alle technische aspecten werden feilloos uitgevoerd door Saint-Gobain Glass, tot en met de plaatsing zelf. En het resultaat moet u zeker gaan bekijken als u in de buurt bent!

Localisatie Bousval
Bouwheer Kerkfabriek
Glasramen Saint-Gobain Building Glass

 


  Meer artikels: Reportage
Projectgegevens
NIEUWSBRIEF

Wil je op de hoogte blijven van het reilen en zeilen in de bouwsector?

  INSCHRIJVEN